Kaunseling Kanak-Kanak yang Berkeperluan Khas


1.0       Sejarah
Di Malaysia, pendidikan khas telah mendapat perhatian semua pihak apabila Akta Pendidikan 1996 menyatakan, program pendidikan khas di sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan layak diikuti oleh murid dengan keperluan khas yang boleh dididik, iaitu jika dia mampu menguruskan diri sendiri tanpa bergantung kepada bantuan orang lain dan disahkan oleh suatu panel yang terdiri daripada pengamal perubatan, pegawai daripada Kementerian Pendidikan dan pegawai daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat, sebagai berupaya mengikut program pendidikan kebangsaan.
Sehubungan dengan itu, pendidikan khas di Malaysia pada masa kini adalah di bawah tanggungjawab empat kementerian iaitu Kementerian Kesihatan, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Kementerian Pelajaran Malaysia, Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Sumber Manusia. Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan kepada kanak-kanak yang cacat fizikal, terencat akal sederhana dan teruk serta kanak-kanak SPASTIK atau terencat. Manakala Kementerian Kesihatan pula bertanggungjawab menyaring dan mengenalpasti kanak-kanak yang dilahirkan dalam keadaan berisiko. (Jamila K.A Mohamed, 2006)
            Jamila K.A Mohamed (2006),  menyatakan bahawa pendidikan khas adalah pengajaran yang direka bentuk bagi memenuhi keperluan pendidikan murid dengan keperluan khas. Pendidikan ini dirancang secara teratur serta dinilai keberkesanannya secara teliti bagi membantu murid dengan keperluan khas mencapai tahap berdikari tinggi dan kejayaan hidup yang memuaskan.
            Berdasarkan Akta Pendidikan 1996 di bawah Peraturan-peraturan Pendidikan Khas (1997), program pendidikan khas bererti suatu program yang disediakan di sekolah khas bagi murid-murid yang mempunyai kecacatan penglihatan ataupun kecacatan pendengaran. Selain itu, program pendidikan khas juga diertikan sebagai suatu program percantuman di sekolah biasa bagi murid-murid yang mempunyai kecacatan penglihatan ataupun kecacatan pendengaran atau mempunyai masalah pembelajaran dan program pendidikan inklusif bagi murid-murid dengan keperluan khas yang dapat menghadiri di dalam kelas biasa bersama-sama dengan murid-murid biasa. (Jamila K.A Mohamed, 2006).
            Program Pendidikan Khas di Malaysia terdiri daripada tiga kategori yang utama iaitu Program Pendidikan Khas Bermasalah Pendengaran, Program Pendidikan Khas Bermasalah Penglihatan dan Program Pendidikan Khas Integrasi. Ketiga- tiga program ini disediakan dari peringkat prasekolah sehinggalah sekolah menengah. Disamping itu, pendidikan teknik dan vokasional juga disediakan untuk ketiga-tiga kategori ini, khususnya bagi masalah pendengaran. Malah pelajar masalah pendengaran yang berkelayakan dapat meneruskan pengajian mereka di politeknik yang menjalankan program pendidikan secara inklusif.

2.0       Hubungan Kaunseling Dengan Kanak-Kanak Berkeperluan Khas
Perkhidmatan kaunseling juga diberikan kepada kanak-kanak kelainan upaya. Pelbagai bidang profesion kaunseling di sekolah rendah telah dilupakan serta dengan kekurangan pemahaman serta penghayatan contohnya, sikap, nilai, kepercayaan. Pelbagai kemahiran yang terhad contohnya, teknik, strategi,  campur tangan, dan pengetahuan. Apabila kaunselor sekolah tidak menyediakan perkhidmatan atau program untuk menampung keperluan kanak-kanak dengan membangunkan ketidakupayaan mereka , kanak-kanak akan mempunyai emosi yang rendah.
Kanak-kanak kelainan upaya akan mengalami beberapa masalah berikut sepanjang tahun usia sekolah mereka. Mereka tertakluk kepada pelbagai rintangan dan halangan iaitu tidak diterima, diskriminasi dan pemikiran stereotaip. Dalam sesetengah kes, kanak-kanak ini mengalami lebih daripada kebiasaanya mereka, seperti kekecewaan dan kesukaran dalam cubaan untuk menyelesaikan isu-isu yang dihadapi dengan aktiviti kehidupan harian. Hal ini adalah biasa untuk kanak-kanak kelainan upaya untuk mengalami masalah kronik kerana disebabkan oleh kebimbangan dan kemurungan. Kadang-kadang mereka mempunyai masalah akses dan prestasi akademik di sekolah-sekolah yang boleh atau mungkin tidak ada kaitan dengan kecacatan. Selain itu, mereka menunjukkan kelewatan perkembangan konsep kendiri yang boleh mempengaruhi seseorang rasa harga diri, dan melihat seseorang diri sebagaikurang pintar, rosak, lemah dan terdedah dengan pelbagai risiko. Sejarah profesional kaunseling telah mempunyai hubungan yang terhad dengan populasi ini untuk pelbagai sebab. Beberapa sebabnya ialah  kaunselor kekurangan keyakinan dan latihan kepada kanak-kanak kelainan upaya ini. Ada yang tidak selesa terhadap orang kelainan upaya. Tambahan pula, kaunselor mempunyai maklumat yang salah tentang atau prejudis terhadap mereka yang mempunyai keperluan yang luar biasa (Tucker, Shepard & Hurst, 1986).
Walaupun kanak-kanak kelainan upaya adalah sekumpulan pelajar yang pelbagai, masing-masing dengan mempunyai pembelajaran yang unik serta kekuatan dan keperluan tersendiri. Kebanyakan institusiyang mempunyai latihan kaunselor tidak mempunyai latihan yang cukup untuk pembangunan dan penyediaan perkhidmatan. Seterusnya, kaunselor yang  profesional perlu berinteraksi dengan kanak-kanak yang kelainan upaya dengan sebaiknya yang merangkumi tingkah laku, emosi dan mental serta fizikal. Di samping itu, pengetahuan  yang terhad disediakan di bidang kaunseling dalam  kerjasama dengan pakar-pakar dan profesional lain untuk menyediakan kanak-kanak kelainan upaya pendekatan holistic serta pembangunan yang lebih menyeluruh kepada perkhidmatan.
Konsep kendiri yang lemah adalah kualiti lain yang ditemui dalam populasi sasaran ini. Pelajar juga mungkin kekurangan bahasa ekspresif yang mencukupi, sering celaru dalam proses pemikiran mereka, dan biasanya mempunyai penuh kesukaran bherkaitan kemahiran pengurusan masa.
Sebagai kaunselor sekolah perlu bersedia untuk memberi khidmat kaunseling yang sebaiknya dengan cara yang sesuai. Hal ini adalah penting untuk kanak-kanak tersebut tidak terdedah dengan perkara yang berisiko tinggi terhadap mereka.. Campur tangan mungkin perlu lebih praktikal dalam pendekatan kepada penyelesaian masalah serta budaya sensitif dan bersesuaian.. Kaunselor sekolah perlu menyedari bahawa had-had dan bias yang akan dipersembahkan oleh kanak-kanak kelainan upaya daripada tahap rendah sehingga kelainan upaya yang teruk. Di samping itu, ia adalah penting bahawa kaunselor sekolah mempunyai pengetahuan tentang undang-undang dan memahami hak-hak kanak-kanak kelainan upaya


2.1       Tanggungjawab kaunselor sekolah boleh termasuk tetapi tidak terhad kepada:
1)  Menyediakan kurikulum kaunseling pelajaran, seperti kaunseling individu atau kelompok kepada pelajar-pelajar dengan keperluan khas dalam skop program kaunseling sekolah yang komprehensif dengan sebab untuk membantu kanak-kanak kelainan upaya.
2) Perancangan  IEP yang menggalakkan penglibatan keluarga dalam proses pendidikan
3) Berunding dan bekerjasama dengan kakitangan dan keluarga untuk memahami keperluan-keperluan khusus pelajar dan memahami adaptasi dan pengubahsuaian yang diperlukan untuk membantu menggalakkan kanak-kanak tersebut terlibat secara langsung dalam kurikulum di sekolah.
4) Bekerjasama dengan kakitangan lain berkaitan sokongan professional seperti ahli psikologi sekolah, ahli terapi fizikal, terapi pekerjaan, kakitangan pendidikan khas, terapis pertuturan dan bahasa dalam penyampaian perkhidmatan kaunseliung.
5) Menyediakan bantuan dengan membangunkan akademik, peralihan dan rancangan selepas sekolah untuk pelajar-pelajar dengan IEP yang wajar (Tarver-Behring, Spagna dan Sullivan, 1998).

Secara keseluruhan, Kaunselor boleh persiapkan diri untuk berkhidmat dengan cemerlang beberapa cara. Kaunselor mesti menjelaskan perasaan dan sikap tentang bekerja dengan kanak-kanak yang menjadikan cara mendidik sebagai kaunselor dengan lebih mudah dan berkesan . kauselor juga perlu mengelakkan daripada perasaan kasihan, memandang rendah, perasaan jijik terhadap kecacatan mereka, menerima maklumat yang salah dan bias. Perkara tersebut boleh menghalang daripada perkhidmatan kaunseling yang berkesan (Baker, 1992). Maklumat yang betul dan pengalaman secara  langsung boleh memudahkan kaunselor peroleh  kesedaran dan menerima dengan ikhlas kanak-kanak tersebut. Di samping itu, kaunselor perlu mendapatkan pengetahuan dan latihan untuk bekerja dengan golongan tertentu dengan keperluan yang luar biasa (Tarver-Behring, Spagna dan Sullivan, 1998).

Menurut Tucker, Shepard, dan Hurst 1986, kaunselor boleh mendapatkan pengetahuan ini melalui menghadiri bengkel kaunseling, perundingan, penyeliaan, dan merujuk sumber-sumber daripada komuniti.komuniti.


3.0       Persediaan Murid Keperluan Khas
Kaunselor,  Ibu bapa, guru-guru dan kanak-kanak mungkin memerlukan penjelasan mengenai proses yang diikuti untuk mengenal pasti kanak-kanak yang memerlukan Pendidikan Khas dan perkhidmatan yang berkaitan. National Dissemination Centre for Children with Disabilities ( NITCHY ) ini telah menggariskan langkah-langkah tersebut:
1. Kanak-kanak  itu adalah dirujuk kerana mungkin memerlukan perkhidmatan Pendidikan Khas.
2. Kanak-kanak itu dinilai dalam semua bidang yang berkaitan dengan kecacatan disyaki.
3. Sekumpulan profesional yang berkelayakan dan ibu bapa membenarkan keputusan penilaian dan menentukan sama ada kanak-kanak adalah layak untuk menerima perkhidmatan pendidikan khas.
4. Jika kanak-kanak itu didapati layak, dalam tempoh 30 hari, kumpulan professional bersepakat untuk menulis pelan pendidikan individu untuk kanak-kanak
5. menurut Rancangan Pendidikan individu (IEP) , ibu bapa kanak-kanak berkeperluan khas tersebut dijemput setiap mesyuarat yang dijalankan.
6 Rancangan ini termasuk penginapan, pengubahsuaian dan sokongan perlu disediakan bagi kanak-kanak. Ibu bapa perlu memberi kebenaran kepada perkhidmatan dan penempatan yang disediakan
7. Sekolah memantau rancangan untuk menentukan sama ada rancangan tersebut sedang dilaksanakan
8. Setiap kemajuan adalah diukur dan dilaporkan kepada ibu bapa.
9. IEP diperbaharui dan dinilai sekurang-kurangnya setahun sekali.
10. kanak-kanak berkeperluan khas pula dilihat tahap perkembangan mereka sekurang-kurangnya tiga tahun sekali.


4.0       Kategori Kanak – Kanak Berkeperluan Khas

4.1       Autisme
- Autisme merupakan kecacatan mental seumur hidup yang terlalu sukar untuk dipulihkan.
- Kanak-kanak autisme ini menghadapi masalah komunikasi kerana mereka tidak boleh mengenali atau mentafsir air muka, gerak isyarat atau nada suara yang berlainan.
- Selain itu, kanak-kanak ini juga menunjukkan tabiat yang tidak suka bertentang mata dan tidak menunjukkan sebarang reaksi dalam apa-apa situasi.
-Mereka lebih minat kepada barang permainan daripada berinteraksi atau berhubung dengan orang di sekitarnya.

4.2       Kecacatan Pendengaran
Kehilangan pendengaran mempunyai 4 tahap iaitu kurang, sederhana, teruk dan sangat teruk. Pendengaran sangat teruk juga dikenali sebagai pekak atau tuli. Hilang pendengaran menyebabkan sesorang itu menjadi asing di dunia ini. Mereka menjadi terasing kerana apa yang dikata tidak difahami atau salah tafsir. Beliau juga mungikn akan mengalami kemalangan atau kehilangan pekerjaan. Terdapat 3 jenis kecacatan pendengaran:
  • Gangguan aliran bunyi
    • Disebabkan masalah pada bahagian tengah dan luar telinga.
    • Biasanya memberi kesan yang sama kepada semua gelombang bunyi dan tidak teruk.
  • Saraf Deria
    • Disebabkan masalah pada bahagian dalam telinga atau saraf ‘auditory’
    • Bunyi yang diterima menjadi berubah kerana gelombang menjadi tidak sama rata walaupun dengan penggunaan alat bantuan pendengaran.

  • Gabungan
           Adalah kombinasi daripada jenis ‘conductive’ dan ‘sensorineural’


Punca terjadinya pekak atau tuli
  • Sejarah penyakit tersebut dalam keluarga
  • Pengumpulan cecair pada bahagian tengah rongga telinga
  • Bayi yang lahir dengan berat badan kurang dari 1.5 kg
  • Kekurangan bekalan oksigen ke bahagian otak yang teruk semasa proses kelahiran
  • Jangkitan kuman seperti ‘congenital rubella’ atau ‘congenital syphilis’
  • Jangkitan kuman pada lapisan dalam otak (meningitis)

Tahap pendengaran mengikut WHO :
Kategori
Darjah Decibel
Kesan pendengaran
Kurang
25 – 40
Sukar mendengar dikawasan bising
Sederhana
41 – 60
Sukar mendengar bisikan
Teruk
61 – 80
Sukar memahami suara yang kuat
Sangat teruk
> 81
Tidak memahami suara yang kuat atau menjerit


4.3       Kecacatan Penglihatan
Gangguan penglihatan boleh berada pada tahap penglihatan rendah kepada tahap buta. Di Malaysia, keadaan buta untuk semua peringkat meliputi 0.2% dan tahap penglihatan yang rendah meliputi 2.44% daripada jumlah penduduk (berdasarkan National Eye Survey 1996). Kecacatan penglihatan di kalangan kanak-kanak berumur antara 7-15 tahun adalah 0.1% (berdasarkan Refractive Error Study in Children, 2003).
Menurut World Health Organization (WHO) Seseorang itu dianggap mengalami kecacatan penglihatan apabila:
  • Penglihatan mata yang lebih baik kurang daripada 3/60 setelah dibetulkan dengan sebarang alat yang terdapat pada masa kini seperti cermin mata dan sebagainya.
  • Tahap medan penglihatan (visual field) kurang dari 10 darjah pada kedua-dua belah mata.
Kanak-kanak selalunya tidak mengadu tentang masalah penglihatan mereka. Oleh itu, ibu bapa, penjaga dan guru harus peka akan masalah penglihatan kanak-kanak dan perhatikan perkara-perkara seperti berikut:
  1. Rupa wajah: Mata yang melilau (tidak fokus), Juling atau anak mata kelihatan putih.
  2. Tingkahlaku: Sering menggosok mata, kepala yang senget, mengecil dan menyepetkan mata, berkedip-kedip, sering terlanggar objek, keliru dengan perkatan yang tertulis, menonton televisyen dan membaca pada jarak terlalu dekat.
  3. Aduan: Sering mengadu sakit kepala dan kadangkala muntah, kabur atau nampak dua imej dan sensitif pada cahaya yang keterlaluan. 
4.4       Masalah Pembelajaran
Masalah pembelajaran adalah kecelaruan neurologikal yang memberi kesan kepada keupayaan otak untuk menerima, memproses, menyimpan dan bertindak balas terhadap maklumat yang diterima (National Center for Learning Disabilities, 2007). Kecelaruan dalam satu atau lebih fungsi asas psikologikal yang melibatkan keupayaan untuk memahami atau menggunakan bahasa, yang seterusnya memberi impak kepada keupayaan untuk mendengar, berfikir, bertutur, membaca, menulis, mengeja atau mengira. (The Individuals with Disabilities Education Act, 2004)
Menurut Smith (1996) kanak-kanak yang ”specific difficulties” adalah mereka yang tidak mempunyai kecacatan pencaindera dan kerosakan organik yang nyata, mempunyai masalah kesukaran dalam pembelajaran satu atau lebih seperti membaca, menulis, mengeja dan matematik serta kanak-kanak ini tidak memberi tindak balas terhadap pengajaran yang normal.
Masalah pembelajaran dikategorikan sebagai masalah neurologi. Ia tidak berkaitan dengan IQ seseorang kerana selalunya, IQ individu tersebut berada pada tahap normal. Kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran sering ditafsir sebagai malas, tidak memberi perhatian atau tidak berminat. Mereka mungkin menunjukkan sikap yang tidak matang, sukar memberi tumpuan dan mudah lupa. Oleh kerana mereka menunjukkan cirri-ciri yang sama seperti kecacatan yang lain, masalah mereka sukar dikenalpasti dan sering disalahtafsir.
Masalah pembelajaran berkaitan dengan cara otak menerima, memproses, menganalisis dan menyimpan maklumat.Ianya juga merupakan kecelaruan dalam satu atau lebih daripada satu proses psikologi yang melibatkan kefahaman atau penggunaan bahasa, sama ada lisan mahupun bertulis. Kecelaruan ini boleh menjejaskan keupayaan mendengar, berfikir,bertutur, membaca, menulis,megeja ataupun mengira. Selain itu, masalah ini mungkin disebabkan oleh aphasia. Ia mengakibatkan kadar pembelajaran murid tersebut berbeza dengan murid yang tidak menghadapi masalah tersebut. Namun begitu, masalah ini juga sering dikaitkan dengan masalah tingkah laku dan emosi.
Antara masalah-masalah yang dikaitkan dengan masalah pembelajaran ialah masalah pembelajaran akademik, masalah bahasa, ingatan, sosio-emosi, kemahiran motor dan koordinasi, metakognitif, kurang memberi perhatian dan hiperaktiviti.

Ciri-Ciri Masalah Pebelajaran
Kebanyakan kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran menunjukkan ciri-ciri yang sama, tetapi tidak homogenus. Masalah pembelajaran yang dihadapi oleh seorang kanak-kanak adalah berbeza antara setiap individu dengan individu yang lain. Namun begitu, terdapat faktor yang konsisten dan bersifat berterusan serta dibawa sehingga dewasa.

Masalah akademik
Kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran selalunya mendapat    pencapaian akademik yang sangat rendah dan 80% hingga 90% mengalami kesukaran untuk menguasai kemahiran membaca. 
Kecelaruan Bahasa
Majoriti kanak-kanak yang mengalami masalah membaca sebenarnya mengalami masalah kecelaruan bahasa. Hal ini menyebabkan kanak-kanak tersebut mengalami  kesukaran untuk membaca, berkomunikasi lisan, mendengar dan memahami suatu perkara.
Kecelaruan Perceptual
Kanak-kanak mengalami ketidakupayaan untuk mengenal pasti, membezakan dan menerangkan perasaan.
Kecelaruan metakognitif
Kesedaran individu terhadap proses pemikiran mereka sendiri dan kebolehan untuk menggunakan proses kognitif dalam proses pembelajaran.
Masalah sosioemosi
1) Kanak-kanak menghadapi masalah dalam menguasai kemahiran sosial Contohnya dalam menerima kritikan atau pendapat orang lain.       
2) Masalah sosial seperti pembentukkan masalah tingkah laku. Contohnya kurang kemahiran berkomunikasi dan kurang yakin dengan diri sendiri.

Masalah memori
Kanak-kanak mengalami masalah untuk mengingati rangsangan visual dan auditori. Segala maklumat yang diterima oleh kanak-kanak tersimpan di short term memory. Hal ini menyebabkan kanak-kanak tersebut mudah lupa dengan apayang dipelajari.

Masalah fokus dan hyperaktif
Kanak-kanak kurang fokus dan mudah terganggu. Ianya melibatkan masalah terhadap tumpuan, tingkah laku hiperaktif, impulsif dan bertingkah laku agresif. Tingkah laku distruptif seperti bergaduh dengah dengan rakan yang lain, mengganggu pelajar lain, sering keluar daripada kelas tanpa sebarang sebab sering berlaku dalam kalangan pelajar ADHD.

Penaksiran
 Penaksiran adalah proses pengumpulan data yang bersistematik. Data digunakan untuk membuat keputusan tentang pelajar. Penaksiran dijalankan untuk membolehkan guru tahu apakah keperluan pelajar terbabit. Penaksiran juga dijalankan bagi membolehkan guru tahu adakah perkhidmatan yang diberikan sebelum ini efektif.

Penaksiran dan Pendidikan
Guru perlu memilih dan mengimplementasi program pendidikan yang bersesuaian dengan mengambil kira beberapa aspek yang berikut:
1.        Persekitaran yang sesuai
2.        Siapa yang perlu implementasi
3.        Kaedah implementasi
4.        Kurikulum yang sesuai
5.        Mengambil kira kaedah pengajaran yang efektif


Kaedah Pengajaran (Memberi Arahan Yang Efektif)

a) Eksplisit
Guru perlu memberi arahan secara langsung dan jelas. Tujuannya adalah untuk membatu pelajar untuk fokus kepada arahan sebenar dan mengabaikan maklumat yang tidak penting.

b) Sistematik
Kaedah pengajaran perlu dirancang dengan teliti untuk memenuhi keperluan   pelajar. Ianya bertujuan untuk mengenalpasti pengetahuan dan kemahiran sedia        ada murid yang berkeperluan khas untuk memulakan pembelajaran.

c) Intensif
Guru perlu memperuntukkan masa yang agak lama untuk topik dan kemahiran yang tentu. Hal ini bertujuan untuk mendorong murid untuk memberi respon. Setiap aktviti adalah sewajarnya dilakukan dalam kumpulan kecil dan berulang  kali.

d) Sokongan
Guru berperanan untuk mengekalkan motivasi pelajar dengan memberi peneguhan positif dan galakan. Contohnya, memberi tepukan kepada murid yang berjaya melaksanakan tugasan ataupun kemahiran yang dipelajari.


Proses Kaunseling Bagi Kanak-Kanak Yang Menghadapi Masalah Pembelajaran

Thompson dan Littrell (1998) menyatakan bahawa brief solution-oriented counselling adalah sesuai untuk kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran. Terdapat empat langkah bagi proses kaunseling kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran:

Langkah pertama:
Membina hubungan dengan kanak-kanak dan mengenalpasti permasalahan yang dihadapi oleh kanak-kanak.

Langkah kedua:
Kaunselor dan kanak-kanak tersebut perlu mempertimbangkan apa yang dibicarakan dan dilakukan pada sesi yang lepas dan membincangkan jalan permasalahan yang dihadapi.

Langkah ketiga:
Kaunselor perlu membantu murid untuk membina matlamat yang spesifik yang boleh diukur dan boleh dicapai olehnya. Akhir sekali, kaunselor perlu memberi tugasan yang spesifik bagi membantu pelajar mencapai matlmatnya. Setelah itu, kaunselor perlu mengikuti perkembangan murid tersebut setelah 3 dan 4 minggu selepas itu.

Thruneck et al., (2007) menyatakan adalah lebih sesuai menjalankan brief session dan melaksanakannya secara berstruktur termasuklah dengan melakukan aktiviti yang bersesuaian dengan permasalahan kanak-kanak. Cara untuk mengenalpasti permasalahan kanak-kanak adalah dengan menjalankan diagnosis awal terhadap kanak-kanak tersebut. Setelah itu kaunselor perlu mengenalpasti kelemahan dan kekurangan murid tersebut agar memudahkan kaunselor menggunakan teknik ataupun terapi untuk membantu murid. Semua proses ini akan memberi impak kepada proses kaunseling yang dijalankan. Hal ini juga memerlukan empati dan kesabaran yang tinggi dalam menangani murid yang mempunyai masalah pembelajaran.

Brown (2009) juga menyarankan kepada orang dewasa yang ingin membantu kanak-kanak yang mempunyai masalah pembelajaran ini hendaklah individu tersebut perlu memahami masalah kanak-kanak tersebut. Seterusnya memberi galakan realistik kepada murid tersebut dan menerima kekurangan mereka. Akhir sekali berbincang mengenai tingkah laku murid tersebut.

McEachern (2004) menyatakan bahawa terapi bermain, seni, muzik dan melalui penulisan adalah sesuai untuk kanak-kanak tersebut dapat mengekspresi perasaan mereka melalui kekurangan yang mereka alami, sekolah, rakan-rakan dan keluarga.


4.5       ADHD
ADHD merupakan gangguan yang melibatkan masalah terhadap tumpuan, tingkah laku hiperaktif, impulsif dan bertingkah laku agresif. Tingkah laku distruptif seperti bergaduh dengah dengan rakan yang lain, mengganggu pelajar lain, sering keluar daripada kelas tanpa sebarang sebab sering berlaku dalam kalangan pelajar ADHD. Pelajar ADHD juga sering diasingkan serta diabaikan oleh rakan sebaya mereka disebabkan tingkah laku mereka hadapi.

ADHD ialah singkatan daripada Attention Deficit Hyperactive Disorder, iaitu sesuatu keadaan yang juga dikenal sebagai Attention Deficit Disorder (sukar memusatkan perhatian), Minimal Brain Disorder (mempunyai masalah kecil pada otak), Minimal Brain Damage (kerosakan kecil pada otak), Hyperkinesis (terlalu banyak bergerak atau aktit), dan Hyperactive (hiperaktif).

ADHD juga menggabungkan beberapa sikap seperti kurangnya daya perhatian, cepat terpengaruh, membisu, terlalu agresif, dan mempamerkan pelbagai watak. Kesannya kanak-kanak akan sukar untuk mengawal tingkah lakunya seperti menjadi kurang tumpuan, impulsif, dan hiperaktif. Mereka juga mempunyai sikap yang luar biasa berbanding kanak-kanak normal yang lain. Selain itu, ADHD juga didefinisikan sebagai satu gangguan yang menjejaskan keupayaan otak untuk menumpukan atau memfokuskan kepada sesuatu benda misalnya, seseorang kanak-kanak itu mungkin normal, cerdas dan bijak tetapi tidak dapat menumpukan perhatiannya dan mengawal tingkahlakunya sendiri.

4.5.1 Kategori dan Ciri-ciri ADHD
Kanak-kanak yang mempunyai ketidakupayaan ADHD mempunyai beberapa kategori. Kategori tersebut ialah tidak memberikan tumpuan, impulsiviti, hiperaktiviti dan gabungan tiga kategori (tidak memberikan tumpuan, impulsivit dan hiperaktiviti). Di dalam setiap kategori ini kanak-kanak ADHD akan menunjukkan ciri-ciri tertentu dalam beberapa persekitaran seperti di rumah dan sekolah.


1. Tidak Memberikan Tumpuan
a)  Selalu gagal memberikan tumpuan kepada perkara-perkara tertentu atau terperinci/lalai dengan kerja sekolah atau aktiviti-aktiviti yang lain. Akibatnya mereka sering melakukan kesilapan sebagai akibat kecuaian.
b)  Selalu mempunyai masalah mempertahankan tumpuan dan perhatian dalam sesuatu aktiviti. Selalunya aktiviti yang melibatkan visual dan pemikiran kecuali menggunakan jari untuk menunjukkan perkara yang dibaca (kanak-kanak 6 tahun sekurang-kurangnya boleh menumpukan perhatian selama lebih kurang 15 hingga 20 minit).
c)  Selalu tidak mendengar perkara yang diperkatakan kepadanya. Contohnya, jika diberikan arahan yang banyak dalam satu masa mereka tidak dapat mengingatinya.
d)  Selalu gagal mengikut arahan dan melengkapkan atau menyiapkan kerja sekolah, kerja rumah dan kerja sekolah.
e)  Selalu menghadapi masalah untuk menguruskan aktiviti atau kerja dengan sendiri. Mereka tidak dapat melakukan sesuatu kerja seorang diri dan jika berada di dalam kelas guru perlu sentiasa mengawasinya agar tidak membuat kerja separuh jalan.
f)  Selalu mengelak, benci atau enggan memberikan komitrnen terhadap kerja yang memerlukan keupayaan dari segi mental. Mereka ini biasanya dilabelkan sebagai malas. Contohnya mereka tidak mahu membuat kerja sekolah.
g)  Selalu kehilangan benda yang berkaitan dengan kerja. Hal ini boleh dikaitkan dengan sifat mudah lupa atau tidak dapat mengingati sesuatu atau apa yang telah dilakukan. Contohnya kehilangan buku, pen, pensel, pembaris dan sebagainya kerana tidak dapat mengingati di mana ia telah diletakkan.
i) Sering menjadi pelupa dalam aktiviti harian.

2) Hiperaktif
a) Kerap menggerakkan tangan dan kaki atau menggeliat-geliut di tempat duduk.
b) Selalu meninggalkan tempat duduk dalam kelas, kurang memberikan perhatian dan memberikan tumpuan (fokus) yang lebih banyak melakukan perkara lain yang lebih diminati.
c) Sering berlari ke sana dan ke mari atau memanjat dengan melampau dalam situasi yang tidak sesuai, contohnya kanak-kanak i mungkin berlari dan melompat di dalam kelas ketika guru sedang mengajar.
e) Selalu on the go iaitu mereka sentiasa dalam keadaan bergerak cergas atau kerap dilihat seperti digerakkan oleh motor.
f) Bercakap tanpa henti atau terlalu banyak bercakap
g) Kadang-kadang cuma mengeluarkan kata-kata yang tidak dapat difahami sabaja.

3) Impulsiviti
a) Selalu memberikan jawapan terlebih dahulu sebelum sepenuhnya.
b) Tidak sabar menanti giliran mereka.
c) Sering mencelah perbualan, mengganggu aktiviti atau suka mengusik rakan yang lain. Mereka ini biasanya cuba menguasai suasana persekitaran dengan bertindak sebagai ketua atau bossy.
d) Sering membuat pertimbangan yang salah. Tidak dapat membezakan sesuatu perkara yang dilakukan sarna ada betul atau salah dan ia biasanya dikaitkan dengan tindakan yang diambil tanpa berfikir terlebih dahulu.

4) Kategori Gabungan
Kategori gabungan pula berrnaksud kanak-kanak ADHD yang mempunyai masalah dalam ketiga-tiga kategori yang telah dihuraikan di atas iaitu tidak boleh memberikan tumpuan, impulsiviti dan hiperaktiviti. Kanak-kanak yang terdiri daripada kategori gabungan ini adalah lebih sukar untuk mengawal tingkah laku mereka dan kanak-kanak dalam kategori ini mempunyai ciri yang hampir sama dengan ciri-ciri yang telah diterangkan di atas. Namun ciri-ciri umum yang dapat dilihat dengan jelas bagi kanak-kanak ADHD yang berada dalam kategori ini ialah, tidak memberikan tumpuan, gagal menyiapkan tugasan, tidak mengikut arahan dan sukar memberikan tumpuan terhadap sesuatu aktiviti. Ciri-ciri masalah impulsiviti pula menyebabkan kanak-kanak bertindak tanpa berfikir, bertukar-tukar aktiviti, sukar menunggu giliran dan sukar mengendali sesuatu aktiviti. Ciri-ciri bagi hiperaktiviti pula, kanak-kanak suka berlari atau memanjat perabot, tidak boleh duduk diam, bergerak secara berlebihan semasa tidur, mudah mengamuk dan sukar menyesuaikan diri dengan orang lain atau rakan sebayanya sendiri.

Ciri-ciri Kanak-kanak ADHD
Antara ciri kanak-kanak ADHD dapat dilihat dengan jelas dalam beberapa aspek iaitu dari segi kognitif dan akademik, sosial, emosi, dan tingkah laku.

1. Kognitif dan pencapaian akademik
Kebanyakkan pelajar dalam kategori Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) agak lemah dalam pencapaian akademik. Perkara ini disebabkan kesukaran mereka untuk memberikan tumpuan. Selain daripada itu keputusan gred mereka pula kerap kali rendah dan risiko untuk mereka gagal adalah tinggi. Pelajar ADHD mempunyai masalah untuk belajar dalam jangka masa yang panjang dan mereka cenderung untuk tidak teratur serta mudah menjadi pelupa. Pelajar ini juga akan menjadi tidak tahu yang mereka ada kerja rumah, lupa tarikh dan waktu tugasan perlu dihantar atau untuk mendapatkan kebenaran daripada ibu bapa apabila ada rombongan. Gargiulo (2006) menyatakan bahawa kebanyakan guru akan memberikan komen seperti pelajar ini mempunyai tulisan tangan yang buruk, kerja mereka tidak memuaskan dan cuai, tugasan mereka sering tidak lengkap dan kerja mereka tidak disusun dengan baik.

2. Sosial
Kanak-kanak ADHD tidak suka bercampur dengan rakan sebaya yang lain. Setiap penglibatan mereka dalam kumpulan rakan sebaya akan menimbulkan pergaduhan. Hal ini kerana kanak-kanak ADHD tidak tahu berkomunikasi dengan cara yang baik. Merrell (2003) menyatakan pelajar yang mempunyai ciri-ciri ADHD (masalah tumpuan, hiperaktif, impulsiviti) yang teruk juga akan menyebabkan tingkah laku antisosial mereka bertambah dan interaksi sosial menurun . Mereka akan menghukum diri mereka sendiri sebagai ahli sosial yang gagal dan cenderung untuk melakukan aktiviti bersendirian, contohnya bermain permainan komputer dan menonton televisyen. Hiperaktiviti dan lemah dalam kemahiran sosial menyebabkan kebanyakan pelajar dengan ADHD ini dibuang atau tidak diterima oleh rakan sebaya dan tidak disukai oleh guru mereka (Merrell, 2003).

3. Emosi
Kanak-kanak ADHD mempunyai emosi yang tidak menentu. Kebanyakan waktu mereka cepat naik marah. Kesannya kanak-kanak ini akan suka mengancam orang lain tidak kira dalam bentuk fizikal mahupun percakapan. Selain itu, kanak-kanak ADHD juga suka ketawa dan seronok dengan tiba-tiba. Biasanya mereka tidak suka duduk diam tanpa melakukan sesuatu. Oleh itu mereka akan membuat sesuatu tingkah laku yang boleh mengganggu rakan-rakan yang sedang belajar. Tingkah laku yang tiba-tiba dan yingkah laku agresif ini akan membuatkan rakan-rakan yang lain menjadi hilang fokus dalam pengajaran dan pembelajaran. Keadaan ini akan menimbulkan pertelingkahan dan kanak-kanak ADHD akan berasa seronok dan puas hati apabila melihat rakan sebaya marah dengan gangguan mereka.

4. Tingkah laku
Kanak-kanak ADHD  ialah pelajar yang jika dilihat kerap mengasah pensil berbanding rakan kelas yang lain, melihat sesuatu di atas rak buku dengan banyak kali, menggeliat-geliat atau bermain dengan pensel di atas meja semasa guru mengajar (Duhaney, 2003). Perasaan teringin untuk bercakap dengan rakan sebelah pula amat kuat mempengaruhi pelajar ADHD. Bagi kanak-kanak yang mempunyai hiperaktiviti dan impulsiviti, tingkah laku mereka mungkin menyebabkan segelintir individu seperti ibu bapa terutamanya tidak boleh bersabar. Antara tingkah laku yang sering dilakukan oleh kanak-kanak ADHD adalah berlari dan memanjat di dalam kelas atau di rumah, mengganggu rakan sebaya, bertukar daripada satu aktiviti kepada aktiviti lain, sukar menunggu giliran dan kadang kala tingkah laku mereka membahayakan diri sendiri seperti melintas jalan tanpa menoleh terlebih dahulu.

Menurut Kottman, Robert dan Baker (1995), ibu bapa yang mempunyai anak ADHD mengambil berat tentang harga dirianak-anak mereka, masa depan, kelemahan kemahiran bersosial dan tertekan kerana gaya asuhan tidak sesuai dengan kanak-kanak ADHD. Oleh yang demikian, ibu bapa perlu bekerjasama dengan sekolah dalam membantu permasalahan ini. Kaunselor juga berperanan sebagai orang tengah antara kanak-kanak ADHD dengan ibu bapa dan juga sekolah. Hal ini kerana pihak sekolah boleh  mengadakan program mahupun seminar untuk guru dan juga ibu bapa untuk belajar mengenai teknik tingkah laku untuk membantu kanak-kanak tersebut bertingkah laku baik dan teratur.

Schwiebert, Sealander and Tollerud (1995) menyatakan bahawa biblioterapi, sokongan daripada ibu bapa, dan kaunseling keluarga boleh membantu ibu bapa terutamanya sewaktu penilaian awal dan ketika ibu bapa dapat mengenalpasti keadaan anaknya. Kottman et al, (1995) mengesyorkan bahawa setiap ibu bapa perlu mempunyai pengetahuan mengenai ADHD, penyebabnya, cara untuk merawat ADHD, cara untuk meningkatkan keyakinan diri, cara untuk mengendalikan stress ibu bapa dan saranan yang dicadangkan untuk sokongan sosial kepada ibu bapa.

4.6       Terencat Akal (Mental Retardation)
·       Persatuan Terencat Akal Amerika (AAMR) mendefinisikan terencat akal sebagai ketidakupayaan yang dilihat melalui fungsi  intelek serta tingkah laku  pemyesuaian seperti komunikasi, penjagaan diri dan kemahiran sosial yang amat terhad.

Ciri-Ciri Terencat Akal
·         - Kurang koordinasi motor
·       -   Sukar menumpukan perhatian
·      -    Kemahiran membaca dan bahasa  lemah sertaberada pada tahap yang rendah
·        -  Sukar mengaplikasi sesuatu yang dipelajari dalam situasi baru
·       -   Kesukaran dalam memahami konsep yang  abstrak  dan membuat kesimpulan.
·        -  Sukar menurut arahan dan berupaya memilih aktiviti secara sendirian.
·       -   Mengalami masalah koordinasi  mata dan tangan
\
Tahap Kecacatan
Skor DK
Ringan
50 – 70
Sederhana
35 – 50
Teruk
Bawah daripada 35

      Masalah kecacatan akal tahap sederhana biasanya dikenal pasti semasa peringkat bayi dan awal kanak-kanak.
      Mereka berupaya berkembang dalam asas akademik, sesetengah kemahiran kerja dan “self-help skill” seperti makan, memakai pakaian dan pergi ke tandas.
      Kecacatan akal peringkat teruk melibatkan pelbagai kecacatan (multiple handicaps) dimana mereka memerlukan sokongan berterusan secara ekstensif dalam lebih daripada satu aktiviti untuk membolehkan mereka masuk dalam masyarakat dan menikmati hidup yang berkualiti. Sokongan yang diperlukan seperti komunikasi, mengurus diri, pembelajaran, pekerjaan dan untuk berdikari.

Punca- Punca Terencat Akal
·         Ketidaknormalan kromosom
·         Jangkitan
·         Trauma
·         Pemakanan
·         Penyakit otak yang serius
·         Masalah pra kelahiran
·         Kecelaruan psikiatri

4.7       Kecacatan Fizikal (Physical Disability)
      Masalah kecacatan fizikal merujuk kepada kanak-kanak yang mengalami ketidakupayaan fizikal, dan memerlukan perubatan atau peralatan khas seperti kerusi roda atau tongkat.
      Ia termasuk ketidakupayaan berbentuk neurologi yang melibatkan otak dan urat saraf yang rosak serta kecederaan ortopedik yang melibatkan tulang, sendi dan otot.
      Antara masalah yang dikategorikan sebagai kecacatan fizikal ialah seperti cerebral palsy, epilepsy, spina bifida, muscular dystrophy, limb deficiencies, asthma, diabetes dan leukemia.

Ciri-Ciri Kecacatan Fizikal

      Cerebral palsy - Kesukaran bergerak kerana tidak dapat mengkoordinasi badan. Ia disebabkan oleh neurologi motor yang tidak dapat berfungsi dengan baik kerana kecederaan di bahagian otak. Kecederaan ini mungkin berlaku sebelum, semasa atau selepas kelahiran. Pada umumnya kanak-kanak ini juga akan mempunyai kecacatan lain seperti masalah penglihatan, pertuturan atau terencat akal.

      Epilepsi - Penyakit sawan yang disebabkan oleh masalah neurologi yang menyebabkan kanak-kanak mengeletar.

      Spina bifida - Kecacatan pada tulang belakang yang boleh menyebabkan kelumpuhan pada bahagian bawah badan. Ia adalah satu keadaan yang berlaku sejak kelahiran tetapi boleh dibantu dengan pembedahan.

      Muscular dystrophy - Kemerosotan kekuatan otot secara progresif sehingga kanak-kanak akan memerlukan kerusi roda. Kecerdasan kanak-kanak tersebut tidak terjejas.

      Limb deficiencies - Kanak-kanak yang anggota badannya tidak sempurna ini mungkin disebabkan oleh kemalangan atau kecacatan semasa kelahiran. Kanak-kanak ini boleh dilatih menggunakan anggota palsu.

      Asthma - Masalah penafasan yang berlaku apabila tiub bronkial daripada saluran pernafasan kerongkong menjadi sempit. Masalah ini dibantu dengan dadah dan penggunaan “nebulisec”

      Diabetes - Kencing manis ialah penyakit yang disebabkan oleh pankreas yang tidak dapat berfungsi untuk menghalang peningkatan gula dalam darah manusia. Seperti asthma, penyakit ini boleh dikawal dengan dadah serta pemakanan yang betul.

      Leukemia - Satu bentuk kanser yang biasa di kalangan kanak-kanak. Penyakit ini disebabkan peningkatan secara mendadak sel darah putih dalam tulang sum-sum. Kimoterapi boleh mengawalnya.


Punca-Punca Kecacatan Fizikal
     Genetik & persekitaran (kekurangan bekalan oksigen semasa proses kelahiran ibu terdedah kepada teratogen seperti dadah dan ubat tertentu.
   Jangkitan - kecacatan di bahagian otak atau sistem saraf yang berlaku sewaktu proses mengandung. Ibu yang menghidap campak, rubella, atau siflis.
      Pemakanan
      Tidak cukup matang/bulan – berat kurang 2.5 kg
  Kesukaran melahirkan anak seperti terpaksa menggunakan forcep dan vakum semasa proses kelahiran.

Sebagai seorang kaunselor, mereka juga wajarlah memberitahu ibu bapa agar menyertai kumpulan ibu bapa lain yang mempunyai anak-anak berkeperluan khas. Dalam kumpulan itu, para ibu bapa akan mendengar perkongsian dan juga pengalaman yang dilalui oleh ibu bapa yang lain. Dari situ, ibu bapa dapat mengerti perasaan dan masalah yang dihadapi oleh setiap ibu bapa serta mampu memberikan lebih motivasi untuk lebih sabar dalam membesarkan anak-anak istimewa itu. Ibu bapa juga dapat menerima pelbagai tips dan info penting yang mungkin dapat digunakan terhadap anak-anak mereka. Dengan ini, ibu bapa akan lebih sedar bahawa bukan mereka sahaja yang diuji sebegitu rupa dan akan terus tabah dan bersemangat untuk menjaga anak-anak mereka.

5.0       Cara-Cara Untuk Kaunseling Kanak-Kanak Berkeperluan Khas
Bagi memahami dunia kanak-kanak berkeperluan khas, kaunselor perlulah mempunyai pengetahuan asas mengenai komplikasi mereka seperti tanda-tanda dan perkara umum tentang komplikasi tersebut, adakah klien mempunyai had-had yang boleh menyebabkan gangguan ketika membuat sesi, dan sebagainya. Semua kanak-kanak mempunyai perkembangan dan keperluan yang sama, akan tetapi, ada kemungkinan bahawa klien mempunyai pengecualian-pengecualian yang spesifik yang perlu diambil tahu oleh kaunselor untuk memastikan sesi kaunseling berjalan dengan lancer. Sebagai contoh, klien amat sensitif dengan bunyi atau tidak boleh terlalu aktif.

Menurut Thurneck et al. (2007), beliau menyarankan kaunselor untuk mengetahui tentang  klien mereka supaya boleh membantu klien untuk menjadi lebih terbuka. Kaunselor tersebut tidak semestinya perlu menjadi pakar dalam bidang pendidikan khas, namun pengetahuan tentang keperluan dan ciri-ciri klien amat diperlukakan untuk membantu sesi kaunseling menjadi lebih efektif. Kanak-kanak berkeperluan khas seperti “Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADD/ADHD), Autism lebih cenderung untuk diganggu dan dipulaukan oleh rakan-rakan sebaya jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang normal yang lain. Ini akan menyebabkan mereka lebih terdedah dengan perasaan yang negatif  seperti sedih, marah, geram dan malu dan boleh mengakibatkan kesan-kesan buruk seperti depresi dan tahap keyakinan diri yang rendah.
Kebiasaanya, kaunselor akan melakukan pelbagai percubaan seperti ujian untuk membantu klien yang mempunyai masalah. Namun, prosedur-prosedur ini yang sepatutnya digunakan untuk membantu klien, boleh menyebabkan perasaan takut. Ada sesetengah kes dimana klien tidak boleh keseorangan dalam sesi, ibu bapa klien atau penjaga yang klien selesa bersama juga dibenarkan untuk bersama klien.

5.1       Kaedah-Kaedah Yang Boleh Digunakan Dalam Kaunseling Kanak-Kanak Berkeperluan Khas

Antara kaedah-kaedah yang boleh dilakukan oleh kaunselor ialah, yang pertama, “Role-Playing” dan “Behavioural Rehearsal”. Role-playing dan Behavioural Rehearsal ini digunakan untuk  klien yang mempunyai masalah untuk bersosial dengan rakan-rakannya. Behaviour Rehearsal ialah satu teknik dimana tingkah laku, respons dilatih berulang-kali dan Role playing ialah klien melakonkan dan membayangkan situasi yang menggunakan perbuatan itu supaya mereka tahu cara yang sepatutnya jika berhadapan dengan situasi itu. Teknik ini dapat membantu klien untuk bersedia dan membiasakan dirinya ketika menghadapi situasi yang sebelum ini mengganggu fikiran klien.

Yang kedua, kaedah “I am” dan “I can”. Kaedah ini Teknik ini memfokuskan kepada penyusuaian emosi dan keyakinan diri klien. Teknik ini memerlukan klien untuk menulis ciri-ciri klien tersebut dalam katogeri “I am”. Sebagai contoh, “I am a good boy”, “I am a hardworking girl” dan sebagainya. Klien juga perlu mengisi kebolehan-kebolehan dan bakat-bakat yang klien ada di dalam kategori “I can”. Misalnya, “I can sing”, “I can dance” atau “I can bake muffins”. Teknik ini adalah untuk mengetahui kecekapan dan kawalan klien dalam sesuatu bidang.

Yang ketiga, menggunakan “Art therapy”. Art therapy digunakan untuk klien mempunyai masalah untuk komunikasi melalui kata-kata. Teknik ini digunakan untuk memberi kebebasan klien dan memudahkannya untuk mengekspresi diri klien. Dengan menggunakan “Art therapy”, kaunselor mungkin dapat mengetahui masalah yang dipendam oleh klien. Cara ini juga dapat membuat klien berasa gembira dan seronok. Selain itu, “Art therapy” juga dapat memberi ketenangan kepada klien dan mengurangkan stress dan beban yang klien hadapi.

5.2       Perkara-Perkara Yang Harus Dielakkan Oleh Kaunselor.
Terdapat pelbagai kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh kaunselor ketika dalam sesi bersama kanak-kanak berkeperluan khas. Antaranya ialah “Diagnostic Overshadowing”. “Diagnostic overshadowing” adalah dimana kaunselor menganggap dan membiarkan ketidaksempurnaan klien menjadi alasan untuk segala-galanya yang berlaku, walaupun ia tidak dijelaskan oleh ketidakupayaan. Sebagai contoh, ketika dalam sesi kaunseling, klien mula mengerakkan tangannya secara tiba-tiba dan kaunselor menganggap bahawa itu cuma salah satu simptom  klien. Namun, sebenarnya klien mengerakkan tangannya kerana klien rasa resah-gelisah. Ini boleh membuat klien menjadi tidak selesa dengan kaunselor dan mengeruhkan sesi kaunseling.

            Di samping itu, kaunselor yang kurang mengambil berat tentang komplikasi klien. Kaunselor sebaik-baiknya perlu memahami dan mempunyai pengetahuan asas tentang kekurangan klien supaya dapat membantu dan memahami kesulitan yang dihadapi oleh klien. Jika kaunselor kurang memahami tentang komplikasi klien, kaunselor tidak perlu berasa segan dan boleh bertanya kepada klien itu sendiri atau ibu bapa dan orang terdekat. Untuk mengetahui tentang ketidakupayaan klien dengan lebih terperinci, kaunselor boleh mencari dia laman sesawang dan membaca beberapa artikel mengenainya dan pengalaman kaunselor-kaunselor lain ketika mereka melakukan sesi tersebut. Dengan ini, kaunselor boleh empati tentang masalah yang dihadapi oleh klien seharian.

            Yang terakhir sekali, kaunselor hanya berhenti di empati di dalam sesi bersama klien. Tidak salah untuk kaunselor berasa empati kepada klien, akan tetapi kebanyakkan kaunselor hanya mendengar dan empati terhadap klien dan berhenti di situ sahaja. Ini kerana sesetengah kaunselor takut untuk mencuba teknik baru atau lain daripada sepatutnya. Sama ada ia mencabar klien mereka dari segi kognitif atau fisikal, seperti memberi tugasan, atau terlibat dalam sesi peranan, kaunselor berasa takut bahawa mereka akan menyakiti atau mengelirukan klien mereka jika mereka cuba memperkenalkan kemahiran atau idea baru. Kaunselor seharusnya mengadakan sesi yang bersesuaian dengan klien tanpa kaunselor mengadaikan had-had klien dari segi fizikal dan mental. Malah, klien mungkin akan sedar kesusahan kaunselor untuk memahami klien, dan mula menghargai pengorbanan dan usaha kaunselor untuk mengubah cara sesi kaunseling.

6.0       Cara-Cara Kaunseling Bagi Ibu Bapa Kanak-Kanak Berkeperluan Khas
Pada zaman ini, kebanyakan ibu bapa yang mempunyai anak berkeperluan khas ini sudah mampu untuk menerima kenyataan tentang anak-anak mereka dan boleh mempelajari cara untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang dialami oleh anak-anak mereka. Namun begitu, mereka juga masih mempunyai perasaan sedih dan pada awalnya akan berasa sedikit sukar untuk menyesuaikan diri untuk menjaga anak mereka yang berkeperluan khas kerana golongan ini memerlukan penjagaan yang lebih rapi berbanding anak-anak normal yang lain. Hal ini berlaku bukan kerana mereka tidak menyayangi anak mereka tetapi ini merupakan satu lumrah dan takdir yang agak pahit yang perlu ditelan oleh para ibu bapa golongan istimewa ini. Oleh itu, para kaunselor perlulah membantu ibu bapa kepada anak-anak berkeperluan khas ini agar mereka lebih sabar dan gigih dalam melayani anak-anak mereka. Ibu bapa mungkin akan berasa terkejut, tidak percaya dan tidak yakin dengan masa depan anak-anak mereka. Jadi, dengan pertolongan daripada kaunselor, ibu bapa akan lebih percaya kepada kemampuan anak-anak mereka yang unik kerana sokongan daripada ibu bapalah yang paling penting buat anak-anak istimewa tersebut.

Antara cara yang boleh digunakan semasa mengadakan sesi kaunseling bersama-sama ibu bapa yang mempunyai anak berkeperluan khas ialah dengan menggalakkan dan membantu ibu bapa tersebut agar mengetahui lebih lanjut tentang kekuatan,limitasi,prognosis dan kekurangan anak-anak itu sendiri. Ibu bapa perlu didedahkan agar lebih peka tentang kelebihan dan kekurangan anak-anak mereka. Tidak bermakna apabila anak mereka berkeperluan khas, anak-anak itu tidak mempunyai apa-apa keistimewaan. Hal ini kerana, setiap orang itu pasti mempunyai kekuatan mereka yang tersendiri. Oleh itu, ibu bapalah yang perlu mengenalpasti keunikan itu agar anak itu dapat diberikan sepenuh perhatian dan dorongan untuk terus bersemangat menjalani kehidupan ini. Ibu bapa juga perlulah peka dan cakna akan limitasi dan kekurangan anak istimewa itu agar tidak berlaku sebarang masalah ataupun kecederaan terhadap anak-anak itu sendiri.

Selain itu, seseorang kaunselor juga perlu membantu ibu bapa dalam mengawal perasaan dan tingkah laku. Bukan mudah untuk menjadi ibu bapa kepada anak-anak berkeperluan khas. Namun begitu, ibu bapa perlulah sabar dan tekun membesarkan anak-anak mereka supaya anak-anak itu berasa lebih selamat. Ibu bapa tidak seharusnya menjadi pemarah dan memukul anak-anak istimewa mereka apabila anak-anak itu melakukan kesilapan. Golongan istimewa ini sememangnya istimewa dan tahap pemikiran mereka tidak sama dengan manusia normal. Maka, ibu bapa sebagai anggota keluarga yang paling dekat hendaklah sentiasa mengawal perasaan dan tingkahlaku mereka terhadap anak-anak berkeperluan khas.

Menasihati ibu bapa tentang sumber negeri, daerah atau  komuniti yang tersedia untuk pendidikan, perubatan, emosi dan bantuan kewangan juga merupakan salah satu perkara yang boleh dilakukan oleh seorang kaunselor. Para kaunselor bolehlah mendedahkan ibu bapa kepada badan-badan yang menjaga kebajikan anak-anak istimewa ini. Sebagai contoh, Jabatan Kebajikan Masyarakat yang ditubuhkan pada 1946 bertanggungjawab untuk mewujudkan masyarakat Malaysia yang penyayang. Jabatan ini berurusan dengan perkhidmatan kebajikan dan bertanggungjawab terhadap Dasar Kebajikan Negara yang mengandungi rujukan ke arah pewujudan dan peningkatan peluang yang adil dan saksama. Antara lain, jabatan ini turut menyediakan penjagaan dan pemulihan kepada golongan yang lemah termasuk kanak-kanak, keluarga dan orang kurang upaya, mangsa bencana alam dan warga tua. UNICEF bekerjasama dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk mempromosi hak asasi kanak-kanak dan penglibatan mereka serta menubuhkan persekitaran yang terjamin kepada kanak-kanak di Malaysia.

Di samping itu, kaunselor juga wajarlah membantu ibu bapa menetapkan jangkaan yang realistik terhadap anak-anak. Ibu bapa tidak boleh terlalu mengharapkan anak-anak istimewa mereka untuk menjadi seperti anak-anak normal. Hal ini kerana anak-anak istimewa memerlukan lebih banyak masa dan perhatian yang secukupnya untuk standing dengan kanak-kanak sebaya mereka. Ibu bapa perlulah sedar akan kekurangan dan kelebihan anak-anak mereka supaya tidak terlalu membebankan kanak-kanak itu sendiri untuk menempuh kehidupannya. Oleh itu, sebagai kaunselor yang prihatin, bantulah ibu bapa agar mereka dapat melihat dan mencorak jangkaan yang boleh dicapai buat anak-anak mereka.

Seterusnya, semasa sesi kaunseling juga, kaunselor perlulah menggalakkan ibu bapa agar melihat anak-anak mereka sebagai individu yang unik dan mempunyai hak serta potensi yang membolehkan mereka membuat keputusan tentang kehidupan mereka. Ibu bapa tidak seharusnya terlalu mengawal dan mengongkong anak-anak mereka. Tidak dinafikan bahawa ramai ibu bapa yang terlalu mengawal anak-anak istimewa mereka sehinggakan anak-anak itu berasa tidak berdaya dan berasa diri mereka terlalu lemah untuk melakukan sesuatu perkara. Hal seperti ini tidak sepatutnya berlaku kerana ia boleh mempengaruhi perkembangan emosi anak-anak itu sendiri.

Sebagai seorang kaunselor, mereka juga wajarlah memberitahu ibu bapa agar menyertai kumpulan ibu bapa lain yang mempunyai anak-anak berkeperluan khas. Dalam kumpulan itu, para ibu bapa akan mendengar perkongsian dan juga pengalaman yang dilalui oleh ibu bapa yang lain. Dari situ, ibu bapa dapat mengerti perasaan dan masalah yang dihadapi oleh setiap ibu bapa serta mampu memberikan lebih motivasi untuk lebih sabar dalam membesarkan anak-anak istimewa itu. Ibu bapa juga dapat menerima pelbagai tips dan info penting yang mungkin dapat digunakan terhadap anak-anak mereka. Dengan ini, ibu bapa akan lebih sedar bahawa bukan mereka sahaja yang diuji sebegitu rupa dan akan terus tabah dan bersemangat untuk menjaga anak-anak mereka.

7.0       Rumusan
Kajian yang lebih lanjut perlulah dijalankan supaya kaunseling kanak-kanak berkeperluan khas ini akan lebih efektif. Kita hendaklah sedar bahawa anak-anak berkeperluan khas ini juga berhak untuk belajar, menikmati kehidupan, menjadi berdikari dan memenuhi kehendak mereka untuk kehidupan seharian seperti kanak-kanak lain. Mereka mempunyai hak dan peluang yang sama dalam proses tumbesaran dan pembelajaran. Mereka juga memerlukan kehendak yang sama seperti kanak-kanak normal. Walaupun mereka mempunyai kekurangan, mereka wajarlah dilayan dengan baik oleh semua pihak terutama sekali ibu bapa yang menjaga mereka. Bagi ibu bapa yang tidak boleh menerima hakikat, perasaan sedih dan kecewa akan sentiasa ada dengan mereka sepanjang pembesaran anak-anak istimewa mereka.

Perasaan ini akan menjadi lebih kuat apabila tradisi normal seperti hari kelahiran atau hari pertama ke sekolah. Ibu bapa akan melihat anak-anak normal lain melakukan sesuatu perkara dengan mudah manakala anak mereka sukar untuk berbuat demikian. Maka, akan wujud perasaan marah dan sedih di hati mereka. Oleh itu, janganlah menjadi ibu bapa yang sedemikian rupa. Ibu bapa perlulah sentiasa tabah dan perlu memberikan semangat kepada anak-anak istimewa mereka. Setiap manusia perlu belajar perkara yang selama ini tidak pernah terlintas di fikiran mereka, begitu juga dengan anak-anak berkeperluan khas ini. Kesimpulannya, marilah bersama-sama kita mengambil kesedaran dan iktibar sepanjang membesarkan anak-anak istimewa kerana mereka merupakan anugerah dan ujian Tuhan kepada seseorang. Jadilah seorang kaunselor yang prihatin dan sentiasa membantu orang lain terutama golongan berkeperluan khas agar mendapat balasan yang setimpal dengan kebaikan yang dilakukan.

Credit to:
MOHD AMIRUL BIN AHMAD
FATHMALYN ABDULLAH
NURUL NADIA BINTI MOHD HAMDAN AFANDI
NUR SARAH BINTI ZAINAL ABIDIN
NUR SOBRINA AIMAN BINTI AHMAD SHUKRI


No comments:

Pembimbing Rakan Sebaya

PENGENALAN PEMBIMBING RAKAN SEBAYA Pembimbing rakan sebaya ialah seorang murid yang telah dilatih dalam bidang kemahiran asa komunikasi ...