Jenis Perkhidmatan Kaunseling


PENDAHULUAN
Kaunselor berperanan dan bertanggungjawab dalam usaha mengembangkan segala potensi yang ada pada seseorang pelajar itu semasa di sekolah. Di sekolah, bimbingan dan kaunseling merupakan satu tanggungjawab yang besar yang perlu dimainkan oleh seorang kaunselor. Setiap perancangan pendidikan seharusnya beroperasi dengan andaian bahawa setiap penuntut mestilah berusaha untuk mencapai perkembangan peribadi yang maksimum. Perkhidmatan pendidikan mestilah mengiktiraf matlamat-matlamat peribadi setiap pelajar dan menolong mereka membuat rumusan dengan jelas dan realistik. Dalam usaha memenuhi hak-hak pelajar itu, mereka yang terlibat mungkin akan menghadapi beberapa masalah dan halangan.

Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang merupakan aktiviti yang tersusun akan menolong pelajar meneliti, menilai dan memilih matlamat peribadi yang realistik serta memastikan mencapai matlamat yang mereka perlukan. Sebagai seorang kaunselor di sekolah, beliau berperanan menyelaraskan semua aktiviti bimbingan dan kaunseling dengan disokong dan dibantu oleh aktiviti kurikulum dan kokurikulum. Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia yang dicatatkan dalam buku Panduan Perlaksanaan Khidmat Bimbingan dan Kaunseling di Sekolah ada menggariskan beberapa prinsip antaranya, bimbingan dan kaunseling adalah proses pendidikan iaitu proses yang dirancang dan berterusan. Para pelajar dididik melalui pengalaman, nilai, sikap dan tingkahlaku yang sesuai dengan masyarakat majmuk di Malaysia. Perkhidmatan yang diberikan kepada semua pelajar bagi mendapatkan peluang pertolongan khidmat bimbingan ini tanpa mengira bangsa dan agama.

JENIS-JENIS PERKHIDMATAN KAUNSELING DI SEKOLAH
Di dalam buku Panduan Perlaksanaan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (1984), telah menyatakan 10 perkhidmatan di dalam kaunseling di sekolah.

1. PERKHIDMATAN INVENTORI DAN REKOD PELAJAR
Di dalam perkhidmatan ini, kaunselor perlu mengendalikan fail bimbingan serta bertanggungjawab mengumpul dan merekodkan butiran yang berkaitan dengan penilaian dan pentafsiran minat pelajar seperti minat kerjaya pelajar dan hala tuju mereka selepas tamat persekolahan. Selain itu, kaunselor juga perlu mengawas perangkaan dan corak kehadiran pelajar yang dirujuk untuk tujuan kaunseling serta menyelaras, menjaga, dan mengemaskini rekod pelajar. Hal ini sangat penting bagi memastikan rekod pelajar sentiasa yang terkini. Rekod pelajar juga penting untuk memberi maklumat objektif mengenai pencapaian kemajuan dan prestasi pembelajaran pelajar bermasalah untuk tujuan pemulihan agar masalah pelajar dapat ditangani dengan segera. Kaunselor juga perlu menjalankan dan memberi pentafsiran atau kaji selidik yang berkaitan dan berguna untuk membantu perkembangan diri pelajar. Contohnya Inventori Minat Kerjaya, Inventori Personaliti Sidek dan Ujian Minda Sihat.

2. PERKHIDMATAN MEMBERI MAKLUMAT
Melalui perkhidmatan ini kaunselor perlu mengumpul, menyedia dan menyebar maklumat kerjaya, vokasional, latihan, dan latihan kepada pelajar. (Melalui risalah-risalah, buku kecil, poster, hari kerjaya, pameran kerjaya dan buletin sekolah). Selain itu, kaunselor perlu menambah dan mengemaskini fail-fail maklumat kerjaya dan peluang latihan, pelajaran, sosial, dan peribadi serta memberikan maklumat dan penerangan tentang pentingnya mengisi borang permohonan dengan tepat seperti borang permohonan UPU. Tambahan lagi, kaunselor boleh memberikan maklumat dengan mengelola lawatan terancang kerjaya atau pelajaran ke kilang perusahaan atau tempat pekerjaan yang lain serta memberi maklumat mengenai kerjaya dan lain-lain pertolongan yang diperlukan oleh guru-guru dan anggota masyarakat. Kaunselor perlu menyebarkan maklumat mengenai pendidikan pencegahan dadah, AIDS, bahaya merokok dan inhalan. Hal ini sangat penting bagi memastikan pelajar bebas daripada penyalahgunaan bahan.

3. PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING KELOMPOK
Bimbingan ialah bantuan atau pertolongan yang diberikan dengan betul kepada murid berkenaan. Crow dan Crow (1983), Kaunseling pula ialah satu proses interaksi yang membolehkan individu memahami diri dan situasinya. Perhubungan professional antara kaunselor terlatih dan klien serta proses pertemuan secara bersemuka di antara seorang kaunselor dengan kliennya yang membawa kepada perubahan klien pada akhirnya.
Antara perkhidmatan bimbingan dan kaunseling kelompok:
1.      Mengelola dan melaksanakan aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tunjuk ajar (instructional) yang boleh menggalakkan perkembangan konsep kendiri, vokasional, kognitif-afektif, psikososial, fizikal-seksual dan moral agama pelajar.
2.      Membincangkan mengenai sesuatu topik yang sesuai dengan sesuatu kelompok yang tertentu. Contohnya; masalah disiplin, masalah peribadi, masalah sosial dan lain-lain topik seperti yang dicadangkan oleh pelajar-pelajar dari semasa ke semasa.
3.      Membantu pelajar memilih mata pelajaran elektif untuk peperiksaan termasuklah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional (SPMV), dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).
4.      Menubuh dan melatih pasukan Pembimbing Rakan Sebaya dan meyelia aktiviti mereka.

Matlamat Bimbingan dan Kaunseling
  1. Memupuk kemahiran menyelesaikan masalah kendiri.
  2. Membantu klien menguasai pelbagai kemahiran asas untuk adaptasi dan penyesuaian diri.
  3.  Menggunakan potensi dan pelbagai sumber yang ada untuk mencapai prestasi lebih baik

4. PERKHIDMATAN KAUNSELING
Perkhidmatan kaunseling dapat dibahagikan kepada dua iaitu kaunseling individu/kelompok dan kaunseling keluarga.

A. KAUNSELING INDIVIDU/ KELOMPOK 
Kaunseling individu adalah proses perbincangan antara kaunselor dan klien dimana kaunselor berusaha menolong kliennyamemahami diri sendiri, menerima masalah yang dihadapi, sehingga dia membuat pertimbangan dan mengambil keputusan yang membantunya mengatasi masalah hidupnya. Selain itu, proses interaksi yang menyediakan hubungan bermakna antara diri dengan persekitaran dan menghasilkan pencapaian matlamat serta mewujudkan nilai-nilai yang sesuai untuk tingkahlaku pada masa hadapan.

Kaunseling kelompok pula adalah orientasi permasalahan dan proses pemulihan untuk merasionalisasikan setiap orang murid mengikut kehendak kumpulannya.
Sesi kaunseling individu atau kelompok ini  dijalankan mengenai pelbagai aspek antaranya ialah pencapaian akademik yang  tidak memuaskan, rujukan yang dilakukan oleh guru-guru dan ibu bapa atau orang lain, kerjaya, pelajaran dan peribadi, tidak terlibat dengan kegiatan ko-kurikulum, masalah disiplin. Contohnya ponteng, budaya peleseran, merokok, bertumbuk dan menggunakan dadah dan bahan inhalen.


B. KAUNSELING KELUARGA
Kaunseling keluarga dijalankan sekiranya guru bimbingan dan kaunseling mengendalikannya bersam dengan keluarga kanak-kanak tersebut. Goldenberg dan Goldenberg (2002), mengatakan bahawa kaunseling kelaurga adalah satu teknik psikoteraputik untuk meneroka dan cuba mengubah masalah emosi masa kini yang saling berkait dalam sesebuah keluarga dengan membantu ahli-ahli dalam sistem keluarga untuk mengubah corak interaksi mereka yang tidak berfungsi. Kaunseling ini boleh ditakrifkan sebagai satu perjumpaan bersemuka antara seorang kaunselor keluarga dengan ahli-ahli keluarga dalam satu-satu sesi tertentu. Di luar negara, kaunseling keluarga merupakan perkhidmatan kaunseling keluarga yang dapat meningkatkan daya saing sesebuah keluarga, membantu mengurangkan salah laku pelajar sekolah dan membantu proses pemulihan pelajar (Milliren & Barrett-Kruse, 2002). Jadinya, kaunseling keluarga ini adalah satu proses bagi kita sebagai guru untuk mengenali murid kita.

5. PERKHIDMATAN PENEMPATAN
Perkhidmatan penempatan merupakan perkhidmatan kaunseling dalam membantu pelajar memilih aktiviti kokurikulum berdasarkan kebolehan, minat kerjaya pilihan dan kemampuan. Perkhidmatan ini biasanya untuk membantu kaunselor dalam penempatan pekerjaan (khususnya pelajar sekolah menengah) sebagai contoh menjadi penyelaras penempatan pelajar mengikuti program pengalaman bekerja (jika program seumpama ini diadakan), membantu Bahagian Pendidikan Vokasional dan Teknik dalam mengadakan sistem memperoleh data atau butiran yang perlu bagi laporan susulan mengenaipelajar lepasan sekolah vokasional dan teknik (khusus untuk sekolah menengah vokasional dan teknik. Selain itu, perkhidmatan ini juga membantu menempatkan pelajar sekolah menengah untuk memasuki institusi-institusi pekerjaan.

Bagi perkhidmatan penempatan khusus untuk kaunseling kanak-kanak pula, kaunselor membantu pelajar dalam memilih aktiviti kokurikulum berdasarkan kebolehan dan minat kerjaya yang ada pada diri murid. Kaunselor akan bantu murid dalam memilih aktiviti kokurikulum, sukan dan kelab yang murid minati dan melihatnya sesuai atau tidak dengan sifat dan keinginan yang ada pada diri murid.  Contohnya, jika murid tersebut ingin melibatkan diri dalam aktiviti perkhemahan dan sukakan cabaran, kaunselor boleh cadangkan untuk murid tersebut memasuki badan beruniform seperti pengakap.

6. PERKHIDMATAN MENCEGAH PENGGUNAAN DADAH
Kaunselor mengadakan bimbingan dan kaunseling sama ada individu atau kelompok dalam menanam dan memupuk sikap dan memberi nilai membenci dadah dan inhalen. Perkhidmatan ini juga memberi bantuan atau pertolongan kepada pelajar untuk mendapatkan bantuan pemulihan dan rawatan. Contohnya, kaunselor akan membantu pelajar yang mengalami masalah berkaitan dengan penyalahgunaan dadah dengan cara dan kaedah yang sesuai dan perlu merujuk kepada agensi lain terutamanya Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK).

Selain itu, kaunselor mengadakan program-program kesedaran tentang bahayanya penyalahgunaan dadah kepada murid-murid. Sebagai contoh, kaunselor mengadakan ceramah dengan menjemput pihak AADK atau pihak polis untuk memberi pengetahuan tentang dadah dan membuat latihan dalam kumpulan (LDK) bedasarkan ceramah tersebut. Kaunselor juga boleh meminta pihak AADK membuka pameran seperti replika dadah dan sediakan poster-poster berkaitan keburukan mengambil dadah. Dengan itu, murid akan terkesan dengan apa yang mereka dengan dan perhatikan. Di samping itu juga, perkhidmatan ini juga membuat penilaian dan memberi maklum balas atau laporan kepada kementerian atau Jabatan Pendidikan Negeri tentang program pencegahan dadah diperingkat sekolah.
  
7. PERKHIDMATAN KONSULTASI DAN RUJUKAN
Perkhidmatan lebih kepada klien datang untuk mendapatkan info daripada kaunselor. Kaunselor juga memainkan peranan sebagai tempat rujukan tentang maklumat-maklumat yang berguna kepada pelajar tetapi tidak didedahkan kepada mereka.

Perkhidmatan konsultasi dan rujukan ini bertujuan membantu bekas pelajar sekolah tentang pelbagai hal termasuklah soal peribadi, kerjaya, pelajaran dan sebagainya apabila diminta oleh klien. Kaunselor boleh memberi bimbingan kepada bekas pelajar sekolah tersebut terutamanya tentang hala tuju mereka selepas keluar daripada sekolah tersebut. Dengan nasihat yang diberikan, pelajar tersebut dapat merancang tentang jalan yang paling sesuai untuk mereka ambil untuk masa depan yang lebih cerah.
            Selain itu, perkhidmatan ini juga dapat memberi pemahaman yang lebih mendalam mengenai program bimbingan di sekolah kepada pihak pentadbir dan staf sekolah. Kebiasaannya, program yang dijalankan oleh pihak bimbingan dan kaunseling sering dipandang sebelah mata oleh pihak atasan di sekolah. Hal ini berlaku kerana mereka tidak dapat lihat kelebihan dan kepentingan yang pelajar boleh terima daripada menghadiri program-program yang dijalankan. Jadi, dengan perkhidmatan ini, kaunselor bertanggungjawab untuk menegaskan objektif program-program yang dijalankan itu sangan bermanfaat untuk pengetahuan pelajar yang mungkin berguna di masa hadapan.
          
  Membantu ibu bapa dan penjaga pelajar dalam hal yang berkaitan dengan kebajikan pelajar juga salah satu tujuan perkhidmatan konsultasi dan rujukan. Kaunselor dapat memastikan ibu bapa dan penjaga pelajar tersebut sentiasa mengikuti perkembangan pelajar di bawah jagaan mereka. Kaunselor juga boleh berunding dan berbincang dengan staf sekolah tentang cara-cara untuk meningkatkan prestasi perkhidmatan bimbingan di sekolah. Kaunselor dan pihak sekolah boleh meningkatkan kesedaran tentang kepentingan unit bimbingan dan kaunseling di sekolah. Dengan cara ini, pelajar akan lebih terbuka untuk mempercayai kaunselor sekolah mereka untuk merujuk masalah yang sedang mereka hadapi.

            Sekiranya kes yang dirujuk kepada kaunselor itu lebih serius dan bukan dibawah skop kerjanya, kaunselor tersebut boleh mengadakan prosedur-prosedur yang tertentu dalam merujuk kes-kes tersebut kepada agensi-agensi atau pakar yang terlibat. Contohnya, kes penaguhan dadah dapat dirujuk kepada AADK untuk tindakan yang lebih lanjut.

8. PERKHIDMATAN KONFERENS DENGAN IBU BAPA
Perkhidmatan konferens dengan ibu bapa meliputi mengadakan hubungan dengan penjaga pelajar untuk bersama mengawal kemajuan pelajar terutamanya dalam pelajaran. Kaunselor dan penjaga pelajar boleh bekerjasama untuk sentiasa melihat peningkatan atau penurunan kemajuan pelajar. Hal ini berlaku kerana kaunselor hanya dapat mengawal kemajuan pelajar di rumah manakala penjaga pelajar akan mengambil tanggungjawab tersebut apabila pelajar tersebut berada di rumah.

            Kaunselor juga berhak untuk menghubungi penjaga pelajar yang didapati kemajuan pelajar tersebut menurun atau merosot. Dengan cara ini, kaunselor dapat mengesan punca mengapa kemajuan pelajar tersebut tidak memuaskan. Jadi, kaunselor yang menangani kes itu dapat merancang tindakan yang perlu diambil untuk meningkatkan semula semangat pelajar tersebut atau cara untuk membantunya menyelesaikan maslah yang dihadapinya untuk meningkatkan kembali potensinya.

            Jika didapati pelajar mengalami masalah yang berpuna daripada keluarganya sendiri, kaunselor boleh mengadakan kaunseling keluarga. Kaunseling keluarga ini dapat membantu mengesan punca masalah dan mencari penyelasaian yang bersesuaian dengan masalah tersebut. Hal ini kerana, masalah yang berpunca dari keluarga juga dapat menjejaskan potensi akademik pelajar.

9. PERKHIDMATAN PENYELARASAN RESOS
Perkhidmatan ini ialah bagi melaksanakan aktiviti-aktiviti berhubung dengan kebajikan pelajar di antara sekolah dengan agensi lain. Ianya memudahkan bagi pihak sekolah untuk berkomunikasi dengan agensi-agensi di luar sana serta menjimatkan masa dan tenaga. Selain itu, perkhidmatan ini juga menjadi punca rujukan dalam aktiviti-aktiviti kokurikulum. Jika terdapat sebarang permasalah berkenaan dengan kokurikulum, pihak sekolah boleh merujuk terus kepada penyelasan resos ini. Ianya juga dapat mengatasi masalah-masalah yang terdapat dalam aktiviti kokurikulum ini. Di samping itu, perkhidmatan ini juga merupakan penyelaras bagi penglibatan majikan, agensi kebajikan dan orang-orang kenamaan tempatan dalam program bimbingan di sekolah. Tugas perkhidmatan resos ini juga ialah merancang dan menjadi penyelaras dalam usaha untuk memperkenalkan lagi aktiviti-aktiviti bimbingan kepada agensi-agensi dan komuniti setempat.

10. PERKHIDMATAN PENILAIAN
Perkhidmatan penilaian ialah dengan membuat penilaian aktiviti bimbingan di sekolah yang bertujuan untuk membaikinya pada masa akan datang. Contohnya  seperti pembimbing rakan sebaya, kem jaya diri, skim lencana anti dadah dan motivasi pelajar. Di setiap akhir program-program ini hendaklah disertakan borang maklum balas peserta terhadap programyang telah dilaksanakan oleh kaunselor sekolah. Ianya akan membuka mata pihak tentang kekuatan dan kelemahan program tersebut dan akan membuat penambahbaikan pada masa akan datang. Peranan yang seterusnya ialah menilai modul atau bimbingan sebelum dilaksanakan di peringkat sekolah. Setiap modul yang dijalankan, hendaklah menguji keberkesanannya kepada para pelajar di kelompok kecil dahulu, ianya supaya kaunselor akan melihat kepada tindak balas pelajar. Jika ianya menujukkan tindak balas yang positif, maka modul atau bimbingan tersebut boleh dilaksanakan pada kelompok yang besar. Jika tidak, modul tersebut perlu diperbaiki dan dibaik pulih lagi mengikut kesesuaian modul atau bimbingan oleh pelajar sekolah yang berkenaan.

KESIMPULAN
Sebagai natijahnya, bagi menjadi seorang kaunselor yang cemerlang bukanlah perkara yang mudah kerana ianya memerlukan kemahiran-kemahiran yang tertentu. Kaunselor hendaklah memahami segala kemahiran yang dipelajari serta mengetahui cara untuk mengaplikasikan kepada klien mengikut masa, tempat dan situasi persekitaran yang bersesuaian.

Jika kemahiran tersebut tidak diaplikasikan, maka ianya akan mempengaruhi seluruh proses kaunseling. Begitu juga dengan perkhidmatan kaunseling di sekolah. Jika kaunselor tidak menguasai perkhidmatan ini, maka ianya akan menyukarkan kaunsekor itu sendiri untuk menyelesaikan isu yang berlaku oleh para pelajar di sekolah yang berkenaan.

Akhir kata, perkhidmatan kaunseling di sekolah perlu dijalankan oleh para kaunselor sekolah di seluruh Malaysia ini. Tidak kira kaunselor di peringkat sekolah rendah mahupun di peringkat sekolah menengah. Ianya banyak membantu para kaunselor untuk memudahkan kerja harian mereka serta membantu mereka mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh para pelajar seterusnya dapat mengendalikan isu tersebut dengan baik dengan hanya menggunakan perkhidmatan ini.


Credit to:
MOHD IKHWAN BIN ROSLI
NADHIRAH BINTI KURSUS@OTHMAN
NADHIRAH BINTI KURSUS@OTHMAN
NURULAMIRA BINTI KAMARUDIN
YASMIN FARHANAH BINTI ABDUL HALIM











No comments:

Pembimbing Rakan Sebaya

PENGENALAN PEMBIMBING RAKAN SEBAYA Pembimbing rakan sebaya ialah seorang murid yang telah dilatih dalam bidang kemahiran asa komunikasi ...